
Wiosna w Szklarskiej Porębie
Rodzaje ceremonii:
• Małżeństwo konkordatowe: Zawierane w kościele, wywołujące skutki cywilne po dostarczeniu odpowiednich dokumentów do USC.
• Małżeństwo cywilne: Ceremonia przeprowadzana przez kierownika USC w urzędzie lub innym wyznaczonym miejscu.
Procedura:
1. Zgłoszenie zamiaru zawarcia małżeństwa:
Należy zgłosić się osobiście do USC najwcześniej na sześć miesięcy a najpóźniej na miesiąc przed planowaną datą ślubu.
Wymagane dokumenty:
• Obywatele Polscy:
· dowody osobiste.
· pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
• Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce :
· dokument stwierdzający tożsamość
· odpis aktu urodzenia
· jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństw
· dokument stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może zawrzeć małżeństwo.
2. Sporządzenie protokołu:
Kierownik USC sporządza protokół przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
3. Uroczystość:
• Ceremonia odbywa się w ustalonym terminie i miejscu.
• Po ceremonii nowożeńcy otrzymują odpis aktu małżeństwa.
4. Opłaty:
• Opłata skarbowa 84 zł za sporządzenie aktu małżeństwa
• 1000 zł opłata z udzielenie ślubu poza Urzędem Stanu Cywilnego.
USC organizuje uroczystości jubileuszowe dla par obchodzących 50-lecie i 60-lecie pożycia małżeńskiego. Zainteresowane pary lub ich rodziny proszone są o kontakt z USC w celu ustalenia szczegółów.
Procedura zgłoszenia urodzenia dziecka:
1. Termin zgłoszenia:
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od dnia narodzin.
2. Miejsce zgłoszenia:
USC właściwy ze względu na miejsce urodzenia dziecka.
3. Wymagane dokumenty:
• Dowody osobiste rodziców.
• Karta urodzenia wydana przez szpital.
4. Nadanie imienia:
Rodzice wybierają imię dla dziecka.
5. Sporządzenie aktu urodzenia:
Po zgłoszeniu sporządzany jest akt urodzenia, a rodzice otrzymują jego odpis.
Procedura zgłoszenia zgonu:
1. Termin zgłoszenia:
• Zgon należy zgłosić w ciągu 3 dni od dnia jego nastąpienia.
• W przypadku zgonu na skutek choroby zakaźnej – w ciągu 24 godzin.
2. Miejsce zgłoszenia:
USC właściwy ze względu na miejsce zgonu.
3. Osoby zobowiązane do zgłoszenia:
• Małżonek, dzieci, krewni zstępni lub wstępni.
• Osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
• Administracja szpitala lub innej placówki, gdzie nastąpił zgon.
4. Wymagane dokumenty:
• Karta zgonu wystawiona przez lekarza.
• Dowód osobisty osoby zmarłej.
• Dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
5. Sporządzenie aktu zgonu:
• Po zgłoszeniu sporządzany jest akt zgonu, a osoba zgłaszająca otrzymuje jego odpis.
6. Miejsce pochówku:
Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej (MZGK) zarządza cmentarzem komunalnym w Szklarskiej Porębie. Wnioski o wykupienie miejsca pod grób, dochowanie do istniejącego grobu znajdują się na stronie http://mzgk-szklarskaporeba.pl/cmentarze-w-miescie/
Status istniejących grobów można sprawdzić za pośrednictwem portalu Grobonet
Pokój nr 3
Telefon: 75 75 47 713, 75 75 47 714
E-mail: usc@szklarskaporeba.pl , usc2@szklarskaporeba.pl
Szczegółowe informacje oraz formularze do pobrania dostępne są w Urzędzie Miejskim w Szklarskiej Porębie.