
Wiosna w Szklarskiej Porębie
Beneficjent: Miasto Szklarska Poręba
Tytuł projektu: Budowa ścieżek rowerowych w celu kanalizacji ruchu turystycznego na cennych przyrodniczo obszarach Natura 2000 w Szklarskiej Porębie
Nr projektu: RPDS.04.04.03-02-0010/17
Wartość projektu: 1 599 063,12 zł
Wartość dofinansowania UE: 1 244 596,42 zł
Projekt polegał na udostępnieniu dla ruchu turystycznego obszarów cennych przyrodniczo w sposób zorganizowany, umożliwiający ochronę unikalnych zasobów środowiska. Głównymi elementami projektu były:
– budowa infrastruktury turystycznej, kanalizującej ruch na części obszarów o dużym znaczeniu przyrodniczym: łącznie ok. 23,3 km tzw. zrównoważonych tras rowerowych typu singletrack, w tym ok. 5,8 km w istniejących drogach i ścieżkach leśnych;
– montaż elementów małej architektury (ławki, mapy, kosze na śmieci, stojaki na rowery).
Realizacja projektu przyczyniła się do zmniejszenia presji na obszary cenne przyrodniczo poprzez uporządkowanie ruchu turystycznego i przekierowanie go na ściśle określone i wyznaczone ścieżki turystyczne oraz wyznaczone miejsca postojowe.
Całkowita długość wynosi 21.18 km, w tym 14 km wiedzie specjalnie dostosowaną trasą single track, składającą się z 11 sekcji.
Przewyższenie na trasie — 460 m.
Trasa oznaczona jest numerem 14, jako kolejna trasa Rowerowej Krainy.
Trasa jest ŁATWA — niebieski sześciokąt foremny; oznaczenia umieszczone są w terenie na mapach i słupkach.
Trasa stawia DUŻE WYMAGANIA KONDYCYJNE — najwyższe w 3-stopniowej skali — ze względu na długość i przewyższenie.
Trasa jest pętlą.
Na trasie występują odcinki z dużą ekspozycją stoku.
Trasa przeznaczona jest dla ruchu rowerowego.
Za początek pętli uznaje się punkt dostępowy w Szklarskiej Porębie—Jakuszycach, gdzie znajdują się wypożyczalnie sprzętu rowerowego.
Trasa posiada 3 punty dostępowe:
1. Dworzec kolejowy Szklarska Poręba Górna
2. Dawny przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce
3. Kopalnia kwarcu STANISŁAW
W każdym punkcie dostępowym znajduje się tablica z mapą i regulaminem, pompka stacjonarna z kompletem narzędzi rowerowych.
Przed wyruszeniem na trasę koniecznie należy zapoznać się z REGULAMINEM.
Część trasy (dojazd do Jakuszyc lub zjazd z Jakuszyc) można pokonać pociągiem. To pierwsza trasa single track w Polsce, do której dostęp może być wspomagany transportem kolejowym.
Oznakowanie tras obejmuje całą pętlę oraz dojazdy z:
• dworca kolejowego Szklarska Poręba Górna
• dawnego przystanku kolejowego Szklarska Poręba Jakuszyce
• Zakrętu Śmierci na drodze powiatowej 358
• Osiedla Huta Szklarskiej Poręby
Trasa została wykonana w ramach zadania Budowa ścieżek rowerowych w celu kanalizacji ruchu turystycznego na cennych przyrodniczo obszarach Natura 2000 w Szklarskiej Porębie o łącznej wartości wydatków kwalifikowanych wysokości 1.464.231,08 zł, z czego dofinansowanie wyniosło: 85%.
Zakres:
• wykonano 13,8 km nowych tras rowerowych - szlaków turystycznych
• odnowiono 8,6 km dróg dojazdowych - szlaków turystycznych, w tym wykonano remont dróg dojazdowych na długości 4,1 km
• wykonano kładki drewniane nad obszarami chronionymi
• wsparto ochronę przyrody na obszarze specjalnej ochrony ptaków Gór Izerskich i Torfowiska Gór Izerskich i siedlisk.
Na mapie odcinki single track oznaczone są linią ciągłą, a odcinki po istniejących trasach — linią przerywaną.
Wykonawcy i podmioty zaangażowane:
Miasto Szklarska Poręba — inwestor
Fundacja POMBA ze Świeradowa-Zdroju — opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz przygotowanie i wykonanie oznaczeń tras rowerowych (map, znaków itp.)
Paweł Pilawski FH-U-T PAWEŁ — przebudowa dróg i ścieżek leśnych
Zakład Stolarski Stanisława Szewczyka z Podgórzyna — wykonanie elementów małej architektury (słupków do znaków, tablice, stojaki na rowery, ławostoły, stojaki serwisowe, kosze na śmieci)
Robert Balcerek PUB BASTER z Zachełmia — nadzór inwestorski
Monika Onsowicz Agencja Artystyczno-Reklamowa MONALISSA z Jeleniej Góry — wykonanie materiałów promocyjnych
Bartek Wójcikiewicz zaprojektował logo trasy.
Dokumentację projektową przygotowała Agnieszka Mandziej, kierownik referatu inwestycji miejskich i gospodarki komunalnej.
W trakcie realizacji projekt prowadził Janusz Wnuczak, kierownik referatu inwestycji miejskich i gospodarki komunalnej wraz z Romualdem Malym, podinspektorem ds. inwestycji miejskich.
Całość nadzorowała Karolina Szalewska-Wrona, kierownik referatu projektów współfinansowanych i zamówień publicznych (UE).