Deklaracje dotyczące przekazania 1,5% podatku rolnego
Przekazanie odpisu z podatku rolnego – po raz pierwszy w 2025r. składane są wnioski o przekazanie przez gminę 1,5% odpisu w podatku rolnym (dopiero w tym roku mamy dwie uprawnione do uzyskania organizacje) – termin składania wniosków mija 15 listopada 2025r.
Zgodnie z aktualnym Komunikatem Ministerstwa Finansów z 16 kwietnia 2025r., dwie organizacje zostały wpisane na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania tego odpisu:
Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) Rolników i Organizacji Rolniczych.
Podstawowe informacje o trybie wynikające z ustawy o podatku rolnym (art. 6d u.p.r.):
- organ właściwy w zakresie podatku rolnego, na wniosek osoby fizycznej lub rolniczej spółdzielni produkcyjnej, będącej podatnikiem tego podatku, przekazuje 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez tego podatnika podmiotu
- wniosek składa się od 1 marca do 15 listopada roku podatkowego
- warunkiem przekazania kwoty jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty odpisu (art. 6d ust. 3 u.p.r.)
- gdy obowiązek ciąży solidarnie na kilku podatnikach, to 1,5 odpisu przekazuje się obliczając go od wpłaty dokonanej przez danego podatnika
- wzór wniosku określił Min. Fin. w rozporządzeniu z 29.12.2023r. (wniosek + załącznik, gdy składa wniosek więcej niż jeden podatnik)
- sposób złożenia wniosku określił Min. Fin. w rozporządzeniu (składane na piśmie lub elektronicznie na adres organu BAE lub przez ePUAP do końca 2025r., podpis kwalifikowany, osobisty lub zaufany)


